maandag 27 september 2010

Jeugdzorg 1.5 (ongeveer)

Mijn vorige blog ging over Jeugdzorg 2.0. Een initiatief via nieuwe media van innoverende mensen die de Jeugdzorg willen verbeteren via de nieuwe media. Tot voor kort was dit voor mij vooral een professionele ervaring. Inmiddels heb ik nu ook gebruikerservaring. Aangezien ik drie weken geleden vader ben geworden, heb ik mijn eerste oudercontact met het CJG al achter de rug.
Het begon allemaal erg 1.0! We kregen een brief om langs te komen voor een gehoortest en separaat een andere brief met de mededeling dat de wijkverpleegkundige op bezoek zou komen. Laatstgenoemd bezoek was gepland op een dag dat mijn zoontje nog in het ziekenhuis verbleef, dus die sessie moest verzet worden. Ik belde (een e-mailadres stond er niet bij) om het te verzetten, maar de desbetreffende verpleegkundige was er niet en de boodschap zou worden doorgegeven. Ik bood aan om haar dan even een mailtje te sturen, maar dat kon niet. Een paar dagen later kreeg ik weer een brief thuisgestuurd met een nieuwe datum. Bij de brief zat tevens een schriftelijk enquĂȘteformulier, dat wij zouden moeten invullen en mee moeten geven aan de verpleegkundige tijdens haar bezoek. Zie daar! Tal van mogelijkheden voor besparing en meer gebruiksgemak als hier gemoderniseerd zou worden.
Toch is mijn ervaring niet alleen gebaseerd op confrontatie met het papieren tijdperk. Toen wij voor de gehoortest langskwamen, bleek de consulente te beschikken over een klein handmatig (volgens mij draadloos) "device", waar al onze gegevens in stonden en waar de resultaten van de gehoortoets feilloos aan werden toegevoegd. Conclusie: 1.0 + 2.0 = gemiddeld 1.5.