zondag 25 juli 2004

Goede bewonersinitiatieven!

Dit weekend was ik getuige van twee leuke door buurtbewoners opgezette activiteiten. In de Oostmaasstraat in Kralingen hadden de bewoners een straatbarbecue georganiseerd. Een prima activiteit die zorgt voor binding in de wijk en bovendien natuurlijk ook gezellig is. In Crooswijk was de heer Absalom Martinez, burgemeester van de havenstad Corinto in Nicaragua op bezoek. Diverse Crooswijkers en met name de bewoners van het Binnenterrein Schut (aan de Hendrik de Keyserstraat) zamelen al vele jaren op allerlei manieren en met uiteenlopende activiteiten geld en goederen in om het Casa de Menores-project in Corinto draaiend te houden. Als waardering en om de relaties te onderhouden kwam nu de burgemeester van Corinto dus op bezoek. Beide initiatieven zijn denk ik erg belangrijk in een wijk. Bovendien vind ik het goed om te zien dat beide activiteiten tot stand zijn gekomen zonder inmenging of geld van de overheid (lees deelgemeente). Ik ben een groot voorstander van liefdadigheid en acties voor goede doelen als die geleid worden vanuit een particulier initiatief. De overheid hoeft daar wat mij betreft geen rol in te hebben. Mensen kunnen heel goed zelf beslissen of en aan welk doel ze geld willen geven en hoeveel. Vandaar dat ik het project in Crooswijk dus erg leuk vond om te zien. Complimenten!