Vier weken geleden ben ik voor de tweede keer vader
geworden. Een onvergetelijk moment! Gedurende de afgelopen periode hebben wij
op diverse manieren te maken gehad met vormen van zorg: thuiszorg, kraamzorg,
ziekenhuis, verloskundigen, apotheek, etc. Onze algemene indruk is dat wij voortreffelijk
zijn geholpen en dat de kwaliteit van de geleverde zorg bijzonder hoog was. Wij
zijn zeer tevreden. Tegelijkertijd is me opgevallen, dat er weinig kostenbewustzijn
was bij de zorgverleners.
Enkele weken voor de bevalling moest ik “bedsteunen” ophalen
bij de thuiszorgwinkel. Deze steunen kosten een paar euro per week. De
vriendelijke mevrouw die mij hielp, raadde mij aan om meteen ook een bedsteun
en een badplank mee te nemen. “Het is gratis, want de verzekering betaalt.” en
zo ging ik met een pakket ter waarde van 12,65 Euro per week de deur uit.
Wanneer ik het terug moest brengen? “Ziet u maar wat u uitkomt meneer, tot
ziens.”. Stel dat iedere
kraamverzorgster haar eigen setje bedsteunen meeneemt naar haar klanten en dat
voor aanvullende producten een eigen bijdrage geldt, die verhoogt wordt als de
producten langer dan een bepaalde periode worden afgenomen. Dan valt er het
nodige te besparen!
Omdat mijn vrouw enkele dagen na de uitgerekende datum nog
niet was bevallen, kregen wij het aanbod van het ziekenhuis dat zij ingeleid
zou worden om zo de bevalling op gang te brengen. Medisch was er geen noodzaak
toe. Na het nog een aantal dagen aan te hebben gezien, zijn wij op het aanbod
ingegaan. Als een dergelijk aanbod niet zou worden gedaan en er pas wordt
ingeleid zodra er een medische noodzaak is, zal dat kosten uitsparen, omdat een
aantal bevallingen alsnog spontaan zal gebeuren. Het is erg comfortabel dat het
zo kan, maar als er een eigen bijdrage gevraagd zou worden bij het voortijdig
inleiden zonder medische noodzaak, dan valt er het nodige te besparen!
Terwijl wij er waren, vond er in het ziekenhuis een verbouwing
plaats op de kraamafdeling. Er komt voor elke moeder een aparte kamer, zodat ze
niet meer met vier op één zaal hoeven te liggen. De reden is, dat er
kraamhotels zijn waar dat al zo is. Het ziekenhuis moet daarin mee om de
concurrentie aan te kunnen, zo werd mij verteld. Mooi deze
kwaliteitsverbetering. Als er echter vanuit zou worden gegaan dat de standaard
een vier-persoonszaal is, en dat luxere varianten daarop mogelijk zijn, mits de
meerkosten door de patiënt worden vergoed, dan valt er het nodige te besparen!
Na de bevalling
kregen we kraamzorg. Omdat mijn vrouw een buitenlandse nationaliteit heeft,
raadde het kraamzorgbureau ons aan om aan te geven dat ze de Nederlandse taal
niet goed spreekt. Vrouwen die niet goed Nederlands kunnen, hebben recht op
vijf uur extra kraamzorg. Wij hebben hier geen gebruik van gemaakt, want mijn
vrouw is ingeburgerd en spreekt prima Nederlands. Toch vind ik het een erg rare
regeling. Waarom moeten mensen die wel de moeite hebben genomen om de taal goed
te leren, extra premie betalen om extra zorg te bekostigen voor mensen die niet
de moeite hebben genomen om de taal goed te leren? Bizar! Aanvullende zorg voor
mensen die de taal niet goed spreken, moet door die mensen zelf betaald worden,
dan valt er het nodige te besparen!
Er valt het nodige te besparen in de zorg. Uiteraard is mijn
ervaring mogelijk niet representatief voor de hele zorg. Bovendien wil ik
nogmaals benadrukken dat wij erg blij zijn met wat ons is geboden.
Tegelijkertijd, kan ik mij echt niet aan de indruk onttrekken, dat het een stuk
goedkoper kan, zonder dat dat meteen tot onmenselijke taferelen hoeft te
leiden. Wat meer kostenbewustzijn bij de zorgverleners, zou al een hele stap
kunnen betekenen!