vrijdag 26 november 2004

Avond van de dialoog

Gisteravond was ik uitgenodigd voor de avond van de dialoog. In een buurthuis in Kralingen-West kwamen zo'n 50 bewoners bijeen om met elkaar over de maatschappij te discussiëren onder het genot van een bord bami. Mijn rol was om één van de tafels met ongeveer 10 deelnemers voor te zitten. De discussie werd in twee rondes gevoerd. In de eerste ronde moest iedereen vertellen wie zijn held was en waarom. Namen die genoemd werden waren: Nelson Mandela, Salvador Allende, mijn vader en moeder, prinses Maxima en "onze koning" (hiermee werd de koning van Marokko bedoeld). In de tweede ronde mocht iedereen vertellen wat hij morgen zelf zou kunnen gaan doen om de wereld te verbeteren. Genoemd werd onder meer: vuilnis bij de vuilcontainer opruimen, minder vloeken, proberen te voorkomen dat ik verkeerde vrienden krijg, meedoen aan een jongerenbegeleidingsproject en één iemand sprak uit om minder te willen gaan stelen. Vervolgens werd in de groep doorgepraat over alles wat ter tafel was gebracht. Ik vond het een nuttige bijeenkomst. Veel problemen zouden voorkomen of opgelost kunnen worden door meer dialoog en meer uitwisseling van opvattingen, zeker ook in onze deelgemeente.